Monday 14 January 2013

Perfect Guy! Konon...1

         
          "Selamat pagi bos!!! Hai..cantiknya pakaian kau hari ini... dah breakfast ker, darling?? sapa Danie dengan Elfie yang tengah duduk di pejabat sambil merenung jauh di tepi tingkap biliknya itu.
         "Eh..kau rupanya Danie... Cantik ker aku??? hahaha.... pandai kau usik aku ye..." sahut Elfie dengan sergahan kawannya sehinggakan menyatakan pujian terhadapnya.
         "Aku belum breakfast lagi... jom temankan aku, boleh?? kata Elfie kepada Danie.
         "Memanglah aku nak ajak kau breakfast ni.... Aku tunggu kau habis termenungkan!!!" balas Danie lagi.
Elfie terus berjalan sambil tergelak-gelak dengan gurauan kawannya itu, Danie. Dia memang seorang gadis yang periang, take care lagi-lagi tentang hidup aku dan juga teman serumah aku sejak 2 tahun yang lalu apabila aku mengajaknya bersama tinggal dengan aku setelah aku berjaya membuat pinjaman perumahan yang pertama di bank. Danie, dulunya seorang akauntan di bank. Sejak dia pindah ke syarikat aku, kami menjadi rapat berkawan. Walaupun gayanya yang agak ranggi, kurang berfesyen sedikit tapi aku kagum dengannya. Dia memang seorang yang penyabar. Itulah Danie, kawan rapat aku setiap masa.
         "So, dah habis berangan tu...jom turun ke tingkat bawah, kita makan sama-sama ok..." kata Danie lalu mereka melangkah keluar pejabat untuk sarapan pagi.

Setelah sampai di hadapan kafe pejabat ayah Elfie iaitu Tengku Hassan yang merupakan pengarah asal kepada Syarikat Stailz Designer. Kini, jawatan itu telah diberi kepada Elfie, anak perempuannya itu satu-satunya daripada dua abang-abangnya. Ayah Elfie sangat menyayangi Elfie, sehingga semua kemahuan Elfie akan didahulukan oleh ayahnya sampai kini. Ayahnya cukup mempercayai kebolehan dan bakatnya itu untuk menjadi pengarah di syarikatnya.

        "La..tak habis lagi ker???!!! kau ni pun...kat depan makanan ni..Kau nak order apa???" tegur si Danie lagi.
        "Aku nak makan kiuh-muih je...mesti sedapkalau minum lagi dengan air milo panas. Favourite aku tu..." kata Elfie kepada Danie sambil tersenyum.
        "Yelah...aku tahu...cukup tahu favourite kau tu....hahaha".
        "Hahahaha......"
Mereka bersama-sama ketawa riang sambil menikmati makanan di kafeteria itu.

       Dalam Elfie mula makan kuih-muih, dia sambung teringat semula kisahnya dulu ketika belajar di universiti. Apabila berada di kantin, aku yang dulunya seorang yang suka kelam-kabut tak kira dalam situasi apa pun pasti ada yang tak kena.

        "Alamak aku dah lambat ni...sudah lah aku belum breakfast. Aduh...cam mana ni??. Aahh... tak kira aku mesti sarapan dulu baru pergi kelas. Sett!!"
Dalam kelam-kabutnya aku memilih kuih yang ada di kantin itu terus juga aku mengorder air minuman aku.

"Milo panas satu abang.... ok, berapa??? cepat abang saya dah lewat ni..."
"RM 3 saje..."
"Nak 3 ringgit...terima kasih abang....." apabila aku memusingkan diri.....
"Aduhhh.... alamak tumpah pulak... awak tak tengok kite ke????"
"Apa?? Kau ada mata gak kan...kelam-kabut semacam je...tengok baju aku dah kotor!! Kau mesti ganti balik!!!!"
"Eh, kite sama salah kan...yang awak dekat sangat dengan saya kenapa??? Huh..." jelingan mata Elfie tajam menuju ke arah mata lelaki itu. Tanpa dia memikirkan panjang, Elfie terus berjalan dan melanggar bahu lelaki itu dengan kuat.
"Aduhh..mak aaiiii....ganas betul dia nie... sakit bahu aku" sahut lelaki itu iaitu Ridhwan atau panggilan Ridh..
"Kenapa dengan baju kau tu, Ridh??? Siapa yang langgar??" tanya kawannya Is.
"Entah, perempuan mana entah..kecoh semacam sampai habis baju aku ni. Terpaksa balik lah bro...kalau tak masak aku dalam kelas bau milo ni..." kata Ridh kepada kawannya.
"Hehehe..kesian kau...pagi-pagi dah ada bala..." usik kawannya lagi.
"Suka lah kau tu... sudahlah... tolong beritahu dengan Proffesor nanti aku datang lewat sikit...Emergency..." pinta Ridh kepada Is.
"Ok..bro..jangan risau..aku cover nanti"
"Thanks...aku gerak lu..."

****************************
          "Ya Allah, malunya aku!!! Kenapa aku buat macam tu kat dia?? Kenapa aku perlu marah dengan lelaki itu?? Dah sah-sah aku salah kan... Aku lupa nak tengok kat belakang. Lepas itu baju dia kotor pula dengan air favourite aku!! huh... Emm, salah dia juga dah tahu aku tengah kelam-kabut yang dia pergi dekat sangat dengan aku buat apa???!! Betullah dia yang perlu minta maafkan... dah sama-sama tak sengaja. Geram pulak aku dengan mamat tu tadi." Bebel aku sambil berjalan ke kelas sehinggakan aku tidak sempat nak menjamah makanan yang aku beli tadi.

"Eh..kenapa muka kau macam cuka ni Fie?? Apa yang dah jadi??"
"Aku terlanggar orang tadi...dah tu dia tidak minta maaf pulak...geramnya aku!!!"
"La..yang salah siapa?? Pasti kau kan...."
"Eh, apa pulak salah aku???!!!"
"Cuba kau cerita dari awal-awal lagi..." pinta Danie kepada Elfie untul menceritakan hal yang sebenarnya.
"Ok...macam ni... Aku kelam-kabut beli barang dekat kantin tadi, lepas itu bila aku pusing lelaki itu ada kat belakang aku akhirnya terlanggarlah... yang bestnya air aku tertumpah kat baju dia...kau tahu tak..." cerita Elfie sambil tergelak-gelak.
"Ish..kau ni..tak baik lah macam tu... Kau yang salah sebenarnya sebab tak tengik kiri kanan sebelum jalan." kata Danie dengan mengatakan Elfie bersalah dalam hal tadi.
"Ahh...pedulilah...aku pun dapat 'hadiah' free dari dia juga... tak pasal-pasal dia marah aku balik.. malaslah nak layan." sindir Elfie terhadap perangai lelaki itu.
"Nanti bila terserempak dengan dia lagi, taulah nasib dia...rasa 'perfect guy' sangat lah!!!"
"Ok-ok...simpan perasaan marah kau tu dulu ok...jap lagi kita nak start kuliah...pelase, consentrate ok..." sapa kawannya itu.

       Elfie hanya menyebikkan mulutnya di hadapan Danie. Begitulah kawannya, sentiasa rajin menasihati dirinya yang cukup tidak sempurna itu. Lalu, kedua-dua mereka masuk ke kelas.

Seperti biasa, Elfie suka mendengar lagu ketika menghadiri kuliah. "Dia memang budak pandai! Boleh pulak dengar lagu ketika Proffesor berhujah di hadapannya. Jari jemarinya pula rajin mengambil nota setiap perkataan yang dihujahkan itu." Bisik hati Danie apabila melihat gelagat kawannya itu.

Dalam setengah jam kemudian, tiba-tiba seorang lelaki mengetuk pintu....

"Bukk...Bukk... Boleh saya masuk Prof..." kata suara lelaki itu yang berada di belakang pintu kelas. Wajahnya juga tidak kelihatan dan akhirnya dia melangkah masuk ke kelas.

"Alamakkkkk....mamat tu lah Danie.."
"Macam mana boleh sama kelas ni...masak aku..." bisik hati Elfie sambil memegang kertas untuk menyembunyikan wajahnya di belakang kertas itu.
"Aku harap dia tak ingat aku... Ya Allah, lindungilah hambamu ini." Pohon hati Elfie kepada Tuhan agar lelaki itu tidak melihatnya.
"Kenapa ni Fie?? Kenapa kau macam tu???"
"Diamlah...nanti dia tahu aku kat sini." Marah Elfie dengan kawannya yang tidak faham dengan situasinya pada masa itu.

"Maaf Prof, saya terlewat..ada emergency tadi."
"Owh...yeker.. Ridhwan. Atau awak saja melewatkan diri!!!"
"Tidak Prof. Saya memang ada hal tadi."
"Ok.. duduk dan pergi ambil tempat duduk awak. Saya nak meneruskan kuliah kita hari ini. Dan awak yang terlewat Ridhwan, sila rujuk dengan kawan atau ada apa-apa yang tidak faham, sila berjumpa saya selepas kelas." kata Profesor Saidi kepada pelajarnya itu.
Baiklah, Prof..." balas Ridhwan kembali.

"Danie, dia lah lelaki yang aku langgar tadi tu..."
"Apa???!! Ridhwan??!! Kau tahu dia tu siapa!!!"
"Kenapa??!! Apa yang aku tak tahu tentang dia??"
"Dia tu......'handsome boy' kat kolej ni... Jadi, ramai yang kenal dia... Kira famous lah... tapi kena hati-hati dengan dia, dia tu banyak pengaruh. Biasa orang kaya!" cerita Danie secara berbisik-bisik kepada Elfie supaya dia faham sekarang yang situasinya kini dalam bahaya.
"Ohh...yeker...ada aku kisah!!!" Elfie mencebik mulutnya dann menganggap dia tidak ada apa-apa hubungan dengan lelaki yang bernama Ridhwan itu. Cukup hanya kisah terlanggar di kantin tadi.
"Aaah...malas lah nak fikir banyak...buat pening kepala je..." bisik Elfie lagi kepada kawannya itu. Kemudian, Elfiie pun terus mendengar hujah-hujah dari pensyarahnya itu tanpa mempedulikan apa yang diperkatakan oleh Danie sebentar tadi.

        Ridhwan yang mengikut arahan dari Professornya itu melangkah sambil menundukkan kepalanya ke bawah untuk menaiki setiap anak tangga bilik kuliah secara perlahan dan menuju ke tempat kawan-kawannya duduk. Mereka hanya menyambut Ridhwan dengan senyum biasa sahaja. Namun, Ridhwan berasa hatinya berdebar-debar seolah-olah ada sesuatu yang kurang selesa berada di sekelilingnya. Tapi, dia tidak mengendahkan perasaannya itu. Dia membiarkan sahaja dan terus memberi tumpuan kepada pelajarannya.

           Di sebalik muka Elfie yang selamba itu, di hatinya tetap berasa bersalah dengan lelaki yang duduk di hadapannya itu. Elfie turut memastikan dirinya tidak diketahui kerana hanya beberapa baris tempat duduk sahaja, lelaki iti boleh melihatnya. Pasti apabila perkara itu terjadi, Ridhwan akan menjadi marah dan kesal. Elfie menjadi resah dan takut.

"Ishh...kenapa perasaan aku macam ni??? Kenapa aku perlu takut dengan dia???" bisik hatinya.

          Dalam Elfie mengelamun......tiba-tiba...

"Elfie... tolong awak kutip semua tugasan-tugasan kawan-kawan awak dan beri pada saya nanti... boleh??!!"  kata Proffessor itu tiba-tiba memanggil nama Elfie serta meminta pertolongan daripadanya.

Elfie terkejut.  "Alamak!!! Kenapa sekarang, Prof..." monolog hatinya dan merasakan rahsianya akan terbongkar sebentar lagi.

"Ok..Ok...Prof..boleh..." jawab aku dengan suara yang bergetar-getar.

Tidak sampai 1 saat, Ridhwan menoleh ke belakang dan dilihatnya adalah musuhnya di kantin pagi tadi. "Rupanya 'dia'..... Mustahil, macam mana aku boleh bersama dengannya dan dalam satu kelas yang sama lagi." sahut dalam hati Ridhwan.

"Awak....!!!!"
"Patutlah hati aku berdebar-debar tadi... Musuh aku kat belakang aku rupanya..." bisik hati Ridh.

"Apa pandang-pandang???!! Sibuk je..." jawab Elfie dengan menunjukkan mimik mukanya yang tidak suka dengan Ridhwan itu.

"Kenapa bro...?? Muka kau jadi merah tiba-tiba. Bengang dengan siapa pulak lagi ni?? Tak habis-habislah kau ni..." sapa kawannya itu.
"Kau tahu tak, perempuan kat kantin yang buat baju aku kotor tadi tu, sama kelas dengan kita sekrang ni.. mana aku tak bengangkan..." balas dari Ridhwan.
"Ohh..yeker..tak perasan pulak aku. Mana..mana...?? Ehh, ye tak ye jugak kan...ada dia kat belakang tu.." balas kawannya sambil melihat keadaan perempuan yang dimaksudkan oleh Ridhwan tadi yang sedang mengutip tugasan untuk dihantar kepada Professor nanti.

"Aduhh...macam mana ni, Danie... Dia perlu hantar jugak kan kat aku tugasan dia. Malas lah aku nak jumpa dia. Tak pasal-pasal aku di maki hamun nanti. Mulut dia tu macam longkang!!!" kata Elfie dengan kawannya Danie.
"Kau tolong minta kat dia boleh?? Aku malas lah..."
"Ehh kenapa pulak, biarkan dia... dia nak markah, dia hantarlah kat kau. Dia bukan pekak kat dengar arahan Prof tadi. Biarkan je wahai kawan aku....."
"Ok..aku ikut cakap kau...So, kalau terjadi apa-apa kat aku nanti, kau tolong aku balik ok..." balas Elfie dengan nada yang sangat sinis terhadap kawannya itu sebab dia tahu situasinya pasti ada yang tidak kena selepas ini. Nasibnya akan menjadi teruk apabila rahsia yang disimpan terbongkar juga pada hari yang sama.

Elfie hanya melangkah turun ke bawah bilik kuliah itu, tanpa meminta tugasan kepada Ikram mahupun kawan-kawannya juga. Elfie cuba menahan egonya yang tidak mahu menunjukkan perasaan bersalah terhadap lelaki sombong itu di hadapannya dengan hanya meminta tugasan untuk beri kepadanya.

"Oooiii... perempuan... tugasan aku tak ambil ke???!!" teriak Ridhwan kepada Elfie.
"Danie, boleh pulak si mamat sombong tu panggil aku ooiii... bukan aku ada nama ker???" balas Elfie dengan nada yang tidak berpuashati itu.
"Lantak kau lah... aku panggil pun sebab aku nak bagi tugasan aku ini kat kau.... kalau hanya nak tegur kau... Sorry lah... tiada masa nak layan..." berbalas 'pantun' lagi Ridhwan dengan Elfie dengan masing-masing melayan perasaan marah mereka.

Ridhwan terus memberikan sahaja tugasan itu ke tangan Elfie. Dengan selambanya dia melepaskannya dan jatuh ke bawah sementara tangan Elfie baru hendak mengambilnya. Itu membuatkan Elfie lagi marah dan kesal dengan perbuatan lelaki yang sombong berada di hadapannya itu. Mahu sahaja hatinya ingin menampar wajah lelaki yang merasakan dirinya 'perfect' apabila di hadapan kawannya. Sikap suka menunjuk-nunjukkan adalah sikap Ikram yang sebenar. Kawan-kawannya merasa hairan mengapa Ikram melakukan tindakan seperti itu sedangkan perempuan itu hanya mahukan tugasan itu sahaja bukan ada niat yang lain. Mereka yang berada di situ hanya mendiamkan diri termasuklah Danie.

"Kurang ajar mamat ni.... mahu aku lempang je muka dia ni. Haii..sabar Elfie...sabar..." bisik hatinya yang sedang bengang itu.
"Apa lagi??? Kutiplah wahai gadis yang ego..." tiba-tiba Ridhwan bersuara dan kata-katanya itu amat sinis bunyinya.
"Apa??!! Kau!!!"
"Sudahlah Fie, jom kita pergi dari sini...." sapa Danie dengan pantas bagi mengelak pergaduhan di antara mereka berdua.
"Ok...tunggu sekejap Danie. Terima kasih awak. Tapi maaf saya tidak akan kutip tugasan awak itu...bla lah..." kata Elfie kepada Ridhean lalu meninggalkan mereka di dalam keadaan yang masih marah lagi.
"Kau.... huh sengaja nak sakitkan hati aku ye..." kata Ridhwan dengan nada yang sangat halus tetapi dalam hatinya tetap berasa geram dengan tindakan perempuan itu terhadapnya.

Ridhwan akhirnya mengalah dengan mengutip sendiri tugasannya di hadapan kawan-kawanya dan dia berharap satu hari nanti dia akan balas perbuatan perempuan itu kembali. "Berani dia memalukan aku untuk kali kedua..." monolog Ridhwan lagi.

"Sudahlah bro...hal kecil je... Jom, kita hantar sendiri kat bilik Professor nanti." kata Is sambil memujuk hati Ridh yang tengah membara terluka oleh musuhnya itu. Tetapi Is berasa hairan kenapa dia terlalu kejam dengan melakukan tindakan sedemikian terhadap perempuan itu sedangkan perempuan itu hanya tumpahkan air milo ke bajunya sahaja. Lagi pula itu cuma hal kecil sahaja. Hanya kemalangan.....

"Kenapa kau tak kutip tadi Fie???"
"Gila...dia tu yang sombong sangat...padan muka dia. Aku minta kat dia tadi elok je kan... yang dia pergi buat aku macam tu kenapa??? Sakitlah hati aku."
"Betul jugak kata kau Fie. Takkan kau nak kutipkan, lagipun dia yang jatuhkan sendiri tugasan dia di hadapan kau."
"Yelah...saja nak bagi aku malu.... tapi aku tetap tak mahu...LAYAN!!!! Biar je dia..." kata aku lagi.
"Ok, apa-apa lah kau... nanti jangan tak pasal-pasal gaduh besar kolej kita ni... Itu pun antara kau dengan dia... Hahahahaha...." sindir Danie sambil ketawa besar dengan sikap kawannya yang ego itu.
"Ishh..ada ke macam tu... malaslah nak peduli. Dia marah suka hati dia lah... dah dia yang cari pasal dulu kan."
"Yelah tu..." Danie menyahut dan hanya menjelingkan mata dengan Si Elfie.


************************

"Elfie....??? Hello Elfie..." panggil Si Danie sambil melambai-lambai tangannya di hadapan wajah Mia Elfiera.
"Eh... sorry...sorry... aku mengelamun tadi." balas Elfie dan terus mengangkat air milo panasnya itu lalu meminumnya.
"Kau ni...asyik suka mengelamun je. Kau ingat apa hah??" tanya Danie.
Elfie hanya tersenyum apabila Danie bertanya hal yang dilamunkan olehnya sebentar tadi. Elfie tidak menjawab.
"Nak sorok dengan aku lah tu..." sapa Danie lagi.
"Takde lah Danie.... oklah, lama dah kita lepak. Jom masuk kerja. Banyak hal yang perlu kita discuss." sahut Elfie dengan nada yang serius dengan hal pekerjaannya.

        Mereka kemudian akhirnya meninggalkan tempat kafeteria di pejabat ayah Elfie itu. Tidak juga Elfie menyangka dengan meminum air secawan milo panas mempunyai sebuah cerita yang amat menakutkan dan menyakitkannya pada masa dahulu. Kalau tiada kisah yang dulunya, pasti Elfie tidak berada di tempat sekarang ini. Ianya sungguh sempurna di matanya.

~ bersambung ~

No comments:

Post a Comment

Kepunyaan Blog.....Comel :)

Gadis yang kecil molek berasal dari Kuching Sarawak. Dirinya amat bersahaja dengan amat meminati bidang penulisan ini bagi mewujudkan cerita & kisah menarik yang tergambar di fikiran untuk direalisasinya kelak. InsyaAllah... PEACE